lunes, 29 de mayo de 2017

2017.06.04 CONDUCTUS ENSAMBLE


XVII. mendearen hasieratik, ingeles konpositore eta mezenas askok interes handia erakutsi zuten ingelesen gustuetara egokitzeko urte batzuk lehenago Italian sortu eta frantses kulturak guztiz bereganatuta zeukan generoa: opera. Opera nazional ingelesa sortzeko zantzu batzuk badaude: Nicholas Lanier-en Lovers Made Men (1617), John Blow-ren Venus & Adonis (1683) eta tarteko beste batzuk. Horiek erakusten duten bidea Henry Purcell-ek gauzatu zuen, Dido & Aeneas lanean: opera abestua oso-osorik, Ingalaterran idatzitako musikarekin, trama koherentea eta pertsonaia sendoak dituena.

Henry Purcell 1659ko irailaren 10ean St Ann’s Lane (Westminster-Londres) jaio eta musika-tradizio handiko familian hazi zen. Aita lehenengo eta osaba gero, zuzenean arduratu ziren Purcell gazteak heziketa ona hartu zezan. Irakasle izan zituen Henry Cooke (Errege Kaperako umeen koruaren zuzendaria), Matthew Locke (“Erregearen biolinak” orkestrako zuzendaria), John Blow (Westminster abadiako organo-jotzailea). Haiekin sakon ikusi zuen ingeles musikaren koru- eta instrumentu-tradizioa. Atzerrian ikasitako beste egile batzuek, Thomas Bettertonek adibidez, Italian eta Frantzian nagusi ziren joeren eta gustuen gaineko jakintza emango zioten.


Estreinaldia Chelseako Joseas Priest’sen –neskentzako internadua– egin zen 1689an. Egile batzuek uste dute lana berez Gillen III.aren eta Maria II.aren koroatzerako sortua izan zela. Hala ulertzeko bidea ematen du lanaren alegoria kutsuak, Eneas Jacobo II.a erregearekin identifikatzen baita. Jacobo, Gillen III.ak abdikatu ondorengo errege katolikoak, fede katolikoari uko ez egitearren, Ingalaterra utzi behar izan zuen eta Erromara joan, Eneas bezala, jainkoen gurariei uko ez egitearren Dido utzi eta Italiara jo behar izan baitzuen. Alegoria-zantzuak mitologia klasikoa du inspirazio-iturri, garaiko opera gehienetan bezala.
Libretoa Nahun Tatek idatzia da, Virgilioren Eneida lanean oinarrituta. Dido Kartagoko erreginaren eta Eneas Troiako printzearen arteko ezinezko maitasun-istorioa kontatzen du. Jainkoek Troia berria sortzeko agindu diete, Virgilio inperioko idazleak Erromarekin identifikatzen duena. Ez du ardurarik hiru mendeko tartea egoteak Troiako gerraren eta Didoren mitoaren artean. Erregimenarentzat garrantzitsuena da erakustea heroi batek inperioa sortu duela jainkoen aginduz. Baina, egia esan, Virgilio ez da aurreko gidoitik aldenduko den bakarra; Nahun Tatek ere ez du erreparorik Eneidako narrazioari ez lotzeko. Helburua da ikusleak entretenitzea eta, horretarako, onena da ekitaldi bat osorik betetzea sorgin eta aztiz, Purcellen garaian moda zen moduan, nahiz eta Virgilioren lanean inon ere agertu ez. Sorginek dramari freskotasuna eta komikotasun-puntua ematen diote.



Desde comienzos del siglo XVII, numerosos compositores y mecenas ingleses mostraron un especial interés en adaptar al gusto inglés un género que años atrás había nacido en Italia y que la cultura francesa ya había asimilado como propio: la ópera. Desde Lovers Made Men (1617) de Nicholas Lanier hasta Venus & Adonis (1683) de John Blow, una serie de diferentes títulos y autores, apuntan ya hacia lo que Henry Purcell logró con su Dido & Aeneas, hacia la creación de una verdadera ópera nacional inglesa: una ópera cantada de principio a fin, con música escrita en Inglaterra, y que presentara una trama coherente y unos personajes sólidos.

Nacido el 10 de setiembre de 1659 en St Ann's Lane (Westminster-Londres), Henry Purcell creció en el seno de una familia de tradición musical, en la que primero su padre y después su tío, se ocuparon directamente de que el joven Purcell recibiera una cuidada educación. Trabajando con maestros como Henry Cooke (director del coro de niños de la Capilla Real), Matthew Locke (director de la orquesta de los "Violines del Rey"), o el propio John Blow (organista de la Abadía de Westminster), pudo conocer en profundidad la tradición coral e instrumental de la música inglesa. Otros autores como Thomas Betterton, formados en el extranjero pudieron transmitirle sus conocimientos sobre las tendencias y gustos imperantes en países como Italia y Francia.

Estrenada en 1689 en el Josias Priest's de Chelsea —un internado para señoritas— algunos autores consideran que, en realidad, la obra fue compuesta para la coronación de Guillermo III y María II. Así, apuntan el carácter alegórico de la obra, identificando a Eneas con Jacobo II, rey católico que tras abdicar en Guillermo III, obligado por no renunciar a su fe católica, abandonó Inglaterra con destino a Roma, del mismo modo que Eneas, que por no renunciar al designio de lo dioses, acaba abandonando a Dido, con destino a tierras italianas. Connotaciones alegóricas para las que como en la mayoría de las óperas de aquel tiempo, la mitología clásica era la fuente de inspiración.

El libreto, escrito por Nahum Tate, está basado en la Eneida de Virgilio y narra la imposible historia de amor entre Dido, reina de Cartago, y Eneas, príncipe troyano, a quienes los dioses han encomendado la fundación de la nueva Troya que Virgilio, escritor del imperio, identifica con Roma. Poco importa que hubiera una diferencia de 3 siglos entre la guerra de Troya y el mito de Dido. Lo importante para el régimen es dar la imagen de que un héroe, por mandato divino, ha fundado el imperio. Pero, a decir verdad, Virgilio no es el único que se salta el guión previo; tampoco le importa a Nahum Tate no seguir al pie de la letra la narración de la Eneida. El objetivo es que el público se entretenga y para ello, nada mejor que incluir todo un acto con participación de brujas y hechiceros que tan de moda estaban en la época de Purcell pero, que no aparecen en ningún momento en la obra de Virgilio. La inclusión de las brujas aporta un toque de frescura y un punto de comicidad al drama.



Conductus Ensemble

2002an sortu zuen Andoni Sierrak Conductus Ensemble Musika Elkartea. Instrumentu eta koru elkartea da, musikari profesionalek eta zaleek osotua. Sortu zenetik hona 100 kontzertu baino gehiago eman ditu musika-ziklo eta jaialdietan; hala nola, Kursaal Fundazioan, Euskalduna Jauregian, Ciclo Complutensean (Madrileko Auditorio Nazionala), Donostiako Musika Hamabostaldian, Toulouse les Orguesen, Ziortzako Musika Zaharrean, etab. Beti aho batez babestu dute bai kritikak bai publikoak.

Garai guztietako koru-musika interpretatzen adituak dira. Kontzertuetan, besteak beste, honako lanak eskaini izan dituzte: “Ama Birjina dohatsuaren bezperak” C. Monteverdirena, “Pasioa San Joanen arabera”, “Meza si minorrean”, “Moteteen integrala”, “Pasioa San Mateoren arabera” J. S. Bachena, “Requiem” W. A. Mozartena, “Requiem Alemana” J. Brahmsena edo “Requiem” Duruflérena.

Hurrengo programen artean nabarmentzekoak dira J. Haydnen “Kreazioa” eta W. A. Mozarten “Meza do minorrean”.

Andoni Sierra, taldearen sortzaile eta zuzendaria, goi-tituluduna da pianoan, klabean, teoria musikalean eta orkestrazuzendaritzan, eta gainera lizentziaduna da Ekonomi eta Enpresa-Zientzietan Deustuko Unibertsitatean.



Fundada por Andoni Sierra en el año 2002, la Asociación Musical Conductus Ensemble es una agrupación instrumental y coral formada por músicos profesionales y aficionados. Desde su fundación han ofrecido más de 100 conciertos en ciclos y festivales como Fundación Kursaal, Palacio Euskalduna, Ciclo Complutense (Auditorio Nacional de Madrid), Quincena Musical Donostiarra,  Toulouse les Orgues, Música Antigua de Zenarruza etc obteniendo siempre el respaldo unánime de crítica y público.

Especializados en la interpretación de la música coral de todos los tiempos han ofrecido en concierto y entre otras, obras como las “Vísperas de la Beata Virgen” de C. Monteverdi, la “Pasión según San Juan”, la “Misa en si m” y la “Integral de motetes” o la “Pasión según San Mateo” de J. S. Bach, el “Réquiem” de W. A. Mozart, el “Réquiem Alemán” de J. Brahms o el “Réquiem de Duruflé”.

Entre los próximos programas destacan “La Creación” de J. Haydn o la “Misa en do menor” de W. A. Mozart.

Andoni Sierra, fundador y director de la agrupación es titulado superior en piano, clave, teoría musical y dirección de orquesta y es además Licenciado en CCEE y Empresariales por la Universidad de Deusto.


Henry Purcell “DIDO ETA ENEAS”

DIDO: Lucía Gómez Aizpurua, mezzosopranoa: Donostian jaioa, bibolin- eta kantu-ikasketak eginez hasi zuen musikako ibilbidea. 2014an kantuko goi-agiria atera zuen Musikenen, Maite Arruabarrena mezzosopranoaren ardurapean. 

BELINDA: Armelle Morvan, sopranoa: Nanteseko Kontserbatorioan harpako ikasketak eginez sartu zen musika munduan. Era berean Perverieko Koruan kantua ikasi zuen. Unibertsitateko ikasketak egin ondoren, 2103an Musikenen sartu zen Maite Arruabarrenarekin ikastera. 

ENEAS: Jesús García Aréjula, baritonoa: Donostiako Kontserbatorioan egin ditu musika-ikasketak, industria-ingeniaritzako ikasketak amaitu bitartean. 1979an Donostiako Orfeoian sartu zen. Abeslari bakarlari gisa, Errenazimentuko kantuetatik erromantizismo garairainokoak egin ditu, barroko alemanean indar gehiago egin arren.

SORGINA: Iñigo Casalí Sarasibar, tenorea: Iruñean jaioa. Moko-txirula eta musikologia karrera ikasi ditu eta jarduera profesionala hiru arlotan egiten du: moko-txirulako irakasle gisa , interprete gisa (flauta-jotzailea eta tenorra) eta konpositore gisa. 

Sorginak: M. Jesús Ugalde, Arantza Etxabe 
Espiritua: Miren Garikano 
Marinela: David de Oliveira



DIDO: Lucía Gómez Aizpurua, mezzosoprano: nacida en Donostia, comienza su formación musical compaginando estudios de violín y canto. En el año 2014 obtiene el título superior de canto en Musikene bajo la tutela de la mezzosoprano Maite Arruabarrena. 

BELINDA: Armelle Morvan, soprano: comienza sus estudios de música estudiando arpa en el Conservatorio de Nantes (Francia) y de canto en el Coro de la Perverie. Después de cursar sus estudios universitarios, ingresa en 2013 en Musikene para estudiar con Maite Arruabarrena. 

ENEAS: Jesús García Aréjula, barítono: cursa sus estudios musicales en el Conservatorio de San Sebastián al tiempo que termina sus estudios de ingeniería industrial en esa misma ciudad y en el año 1979 ingresa en el Orfeón Donostiarra. Su repertorio como cantante solista se extiende desde el Renacimiento hasta el período romántico con especial atención al barroco alemán. 

HECHICERA: Iñigo Casalí Sarasibar, tenor: nacido en Pamplona  estudió la carrera de flauta de pico y de musicología y desarrolla su actividad profesional en tres campos: como docente,  como interprete (flautista y tenor) y como compositor. 

Brujas: M. Jesús Ugalde, Arantza Etxabe 
Espíritu: Miren Garikano 
Marinero: David de Oliveira

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